SEO Nedir?
Son birkaç yılda, işletmelerin ürünlerini pazarlama ve hizmetlerinin reklamını yapma şekli hızla gelişti. İnternetin gelişmesi ve milyardan fazla kullanıcıya ulaşması sayesinde markalar geleneksel pazarlamanın yerine dijital pazarlamaya daha fazla ilgi duyar hale geldiler.
Dijital pazarlamada, içerik pazarlamasından PPC’ye ve sosyal medya pazarlamasından SEO’ya kadar her yön aynı derecede önemli bir yol oynamaktadır. Bununla birlikte SEO, site içi, site dışı ve link oluşturma gibi birçok özelliğe sahiptir. Ama ilk önce temel bilgiden başlamak gerekir.
İçindekiler
SEO Nedir?
Arama motoru optimizasyonu veya SEO arama motoru sonuçları sayfasında (SERP) organik trafiği artırma uygulamasıdır. Organik trafik, doğrudan aramadan elde ettiğiniz trafiktir. Tüm anahtar kelimeler için birinci sırada yer almak istiyorsanız SEO çalışmaları yapmanız gerekir.
Dondurma tarifleri için bir blog başlattığınızı ama sitenizin organik arama sonuçlarında üst sıralarda yer almadığını düşünelim. Bunun yaşanmasına neden olabilecek birkaç sebep vardır:
- Rakipleriniz daha iyi içeriğe sahiptir.
- Zayıf anahtar kelimeler kullanıyor olabilirsiniz.
- Kötü link oluşturma uygulamaları kullanıyor olabilirsiniz.
- Sitenizin yüklenme süresi yavaş olabilir.
- Sitenizin kullanıcı deneyimi iyi olmayabilir.
- Siteniz yanlışlıkla dizinden kaldırılmış olabilir.
Arama motoru sonuç sayfasında üst sıralarda yer almak için arama motorlarının nasıl çalıştığını anlamanız gerekir. Bu içerikte, Google’ın siteleri nasıl sıraladığını, farklı SEO türlerini ve sıralamanızı yükseltmek için kullanabileceğiniz çeşitli SEO tekniklerini öğrenebileceksiniz.
Siyah Şapka SEO Nedir?
Siyah şapka SEO, arama motorlarının hizmet şartlarını ihlal eden uygulamaları ifade eden bir terimdir. Büyük olasılık bir sayfanın arama motoru sonuç sayfasındaki sıralamasını bir süreliğine yükseltme olasılığına sahiptir.
Ancak arama motorunun hizmet şartlarına aykırı olduğu için arama motorlarından veya satış ortaklığı sitelerinden yasaklanması söz konusu olabilecektir. Siyah şapka SEO tekniklerinden veya uygulamalarından bazıları şunlardır:
Anahtar kelime doldurma
Link manipülasyonu
Yinelenen içeriğe sahip makaleler, sayfalar veya site açılış sayfaları oluşturma
Siyah şapka SEO taktiklerinde kısa vadeli başarı yakalamanız söz konusudur. Sitenize gelen trafik hızla artabilir. Ancak Google cezaları her geçen gün daha karmaşık hale getirdiği için hem trafik hem de sıralama açısından problem yaşayabilirsiniz.
Beyaz Şapka SEO Nedir?
Beyaz Şapka SEO genellikle arama motorlarının şartları ve koşulları ile uyuşan SEO taktiklerini ifade eder. Adından anlaşılabileceği gibi beyaz şapka SEO, siyah şapka SEO çalışmalarının tam zıddını ifade eder. Beyaz şapka SEO uygulamaları şu şekilde karşımıza çıkar:
Orijinal kalitede içerik ve hizmetler oluşturma
Mobil uyumlu siteler oluşturma
Açık ve anahtar kelime açısından zengin meta etiketler kullanma
Beyaz şapka SEO taktikleri bir arama motoru sonuç sayfası üzerinde arama sıralamanızı iyileştirecek ve sitenizin bütünlüğünü koruyabilecektir. Doğru şekilde sıralama artışı elde etmek istiyorsanız bağlı kalmanız çalışma grubu bu olmalıdır.
SEO Türleri
Google’da belirli bir anahtar kelime için sıralama elde etmek istiyorsanız SEO çalışmalarına başvurmanız gerekir. Bunun için uygulayabileceğiniz ve takip edebileceğiniz iki farklı strateji grubu vardır: Site içi SEO ve site dışı SEO.
Site İçi SEO
Site içi SEO, site ögelerini optimize etme işlemidir. Bunu yaptığınız zaman dikkate almanız gereken belirli faktörler olacaktır. Tüm bu ögeler, son kullanıcı olarak kontrol edebileceğiniz şeyleri içerecektir. Site içi SEO’nun özellikleri şu şekildedir:
Anahtar Kelime Araştırması
Siteniz ile herhangi bir işlem yapmadan önce yapmanız gereken ilk şey, hangi anahtar kelimeleri sıralamak istediğinizi anlamaktır. Bunu yapmak için anahtar kelime araştırması yapmanız gerekir. Bu işlemde, çevresinde meta etiketler ve içerikler oluşturduğunuz anahtar kelimeleri seçmelisiniz.
Anahtar kelime araştırmasının birincil bileşenleri şunlardır:
- Arama hacmi
- Rekabet
- Alaka düzeyi
Anahtar kelimeleri aramak için Google Anahtar Kelime Planlayıcı ve Ahrefs gibi anahtar kelime araştırma araçlarını kullanabilirsiniz. Anahtar kelimeleri seçtikten sonra sayfalarınızı bu anahtar kelimeler için optimize etmeye başlayabilirsiniz.
Başlık Etiketi
Başlık etiketi, sitenizin içeriğinin özetini arama motoru sonuç sayfasında gösteren bir başlık ögesidir. Ayrıca tıklama oranlarını etkiler ve site içi SEO’nun en önemli faktörüdür. Arama motorları başlık etiketinin ilk 50-60 karakterini görüntüler.
Meta Açıklama
Meta açıklama, bir web sayfasının içeriğini özetleyen kısa bir açıklamadır. Ayrıca arama motoru sayfa sonuçlarında gösterilir. Başlık etiketine kıyasla bir meta açıklama kullanıcılara web sayfanızın ne hakkında olduğunu daha iyi anlama imkanı sunar. Meta açıklama aynı zamanda tıklama oranını etkiler.
URL Yapısı
URL aslında konum belirleyici görevi görür. Burada en iyi uygulama, web sayfasının ne hakkında olduğunu anlamaya yardımcı oldukları için SEO dostu URL’leri kullanmaktır. Kötü URL yapısı SEO’da büyük bir sorundur. Bu da sitenizin daha düşük sıralamalara sahip olmasına neden olabilir.
Başlık Etiketleri
Başlık etiketleri, içeriğnize ait başlıkları ve alt başlıkları tanımlamaya yardımcı olur. Header etiketlerinin hiyerarşisi H1’den H6’ya doğru gider. H1 bir sayfanın ana başlığıdır. H2 etiketi H1’in bir alt başlığıdır. Bu etiketler arama motorlarının içeriği daha iyi okumasına ve anlamasına yardımcı olur.
Dahili Link
Dahili linkler, web sayfalarını sitenizde birbirine bağlayan ögelerdir. Kullanıcıların sitenizde gezinmesine izin verirler. Link eşitliğini (bir siteden diğerine geçirilen değer) yaymak için de oldukça yararlıdırlar.
Anahtar Kelime Kullanımı
Bir arama motoru, doğal dil işleme (NLP) kullanarak bir siteyi tarar. NLP, arama motorlarının içerik ve anahtar kelimeler aramasına yardımcı olur. Örneğin, siteniz dijital pazarlama ile ilgiliyse ve yalnızca dijital pazarlama anahtar kelimesi kullanıyorsanız sıralama şansınız düşük olacaktır. Buna ek olarak alakalı anahtar kelimeleri kullanmanız gerekecektir.
Site Haritaları
Bir site haritası, hem kullanıcıların hem de arama motorlarının bir sitenin yapısını anlamasına yardımcı olmak için ideal bir ögedir. İki tür site haritası vardır:
- HTML site haritaları insanlar için tasarlanmıştır.
- XML site haritaları tarayıcılar için tasarlanmıştır.
Artık site içi SEO hakkında genel bir bilgiye sahip olmalısınız. Artık SEO nedir içeriğinin site dışı SEO bölümüne geçiş yapabilirsiniz.
Site Dışı SEO
Site dışı SEO, arama motoru sonuç sayfasındaki sıralamanızı artırmanın bir başka yoludur. Ayrıca, sitenizin güvenilirliğini güçlendirmek ve alan adı otoritesi ve güvenilirlik duygusu oluşturmak için size yardımcı olacaktır. Site dışı SEO’nun diğer faydaları trafikte, sayfa sıralamasında ve marka bilinirliğinde artış elde etmektir.
Link Oluşturma
Site dışı SEO çoğunlukla link oluşturma ile ilişkilidir. Link oluşturma, diğer sitelerden sitenize link alma işlemidir. Bu aynı zamanda harici link oluşturma olarak da bilinir. Bir yapı oluşturmanın anahtarı her zaman içeriktir.
Site içi SEO açısından bakıldığında, kaliteli içeriğe sahip olmak ilgili anahtar kelimeler ve sıralama için içeriği optimize etmenize olanak tanıyacaktır. Site dışı SEO stratejisinde yüksek kaliteli içeriğe sahip olmak diğer sitelerin sitenize link vermesine yardımcı olur.
Link oluşturmak için aşağıdaki stratejileri göz önünde bulundurabilirsiniz:
- Yüksek kaliteli içerik oluşturma – İçeriğiniz orijinal, iyi yapılandırılmış ve iyi okunuyorsa, diğer siteler sizin sitenize link verirler.
- Site dışında etkileşim – Sizinkine benzer diğer sitelerde çok zaman geçirmelisiniz. Alakalı içeriğe sahip diler siteleri arayabilirsiniz. Onların içeriklerini paylaşabilirsiniz aynı zamanda içeriklerinizin paylaşılmasını sağlayabilirsiniz.
SEO’da Yapılması ve Yapılmaması Gerekenler
SEO için akılda tutulması gereken bazı önemli noktalar vardır. Bunları yapılması ve yapılmaması gerekenler olarak ikiye ayırmak mümkündür.
Yapılması Gerekenler
- Beyaz şapka tekniklerini tercih etmelisiniz.
- Yüksek kaliteli içeriğe sahip alakalı sitelerden link almaya çalışmalısınız.
- Başlık etiketlerinde anahtar kelimeler kullanmalı ve birden çok web sayfası için benzersiz başlık etiketleri oluşturmalısınız.
- Daha iyi kullanıcı deneyimi için ilgi çekici içerik yazın.
- Anahtar kelime araştırması yapın. Tüm anahtar kelimelerin hacmini ve rekabet durumunu anlayın.
- Doğal olarak sitenize dahili linkler oluşturun.
- İçeriğinizi sıralamak zaman alır. Bu yüzden sabırlı olun ve bir süre bekleyin.
- Sitenizi birden çok cihazda duyarlı ve kullanıcı dostu hale getirin.
Yapılmaması Gerekenler
- Siyah şapka tekniklerini tercih etmeyin. Örneğin, bir anahtar kelimeyi keyfi olarak seçmek ve bu anahtar kelimeyi içeriğe doldurmak gibi yöntemlerden uzak durun.
- Alakasız sitelerden link almaya çalışmayın.
- Aynı başlık etiketini birden çok web sayfasında kullanmayın.
- İçeriği başka yerden almayın veya içerik çalmayın.
- Anahtar kelime doldurmaktan kaçının. Google bu konuyu yakalamada oldukça ustadır.
- Site genelinde linkler oluşturmaktan kaçının.
- Strese girip siyah şapka tekniklerini kullanmaya başlamayın.
- Sitenizi masaüstü için hazırlarken mobil cihazları görmezden gelmeyin. Bugün çoğu kullanıcının arama
- işlemlerini cep telefonundan yaptığını unutmayın.
SEO ve SEM Farkı
SEO nedir sorusuna bir cevap ararken birçok insanın kafasının karışmasına neden olabilecek bir konuya değinmek gerekmektedir. SEO ile SEM arasındaki farkı bilmeniz önemlidir. Her ikisi de başarılı bir dijital pazarlama kampanyasının bileşenleridir.
Ancak SEO, SEM çalışmalarının bir alt kümesidir. İkisi arasındaki en temel fark ise SEM çalışmalarında belirli demografileri hedeflemek için ücretli arama motoru reklamcılığı yönteminin kullanılmasıdır. SEO doğrudan organik ve ücretsiz trafiğe odaklanan çalışmaları içerir.
Google Siteleri Nasıl Sıralar?
Siteler öncelikle belirli anahtar kelime için web sayfalarının diğer web sayfalarla arasındaki rekabete dayalı olarak sıralanır. En iyi uygulamaları takip eden web sayfaları rekabetteki diğer tüm sayfaları geride bırakırlar. Bu anahtar kelimeler için üst sıralarda yer almaları anlamına gelir.
Google gibi arama motorları, bir siteyi sıralamak için üç temel adımı takip ederler:
- Tarama – Arama motorlarında, bir siteyi tarayan, tüm sitenin içeriğini kopyalayan ve arama motorunun dizininde saklayan örümcekler ve botlar bulunur.
- Dizine Ekleme – Dizine ekleme, Google’ın arama sonuçlarına web sayfalarını ekleme yöntemidir. Siteniz bir arama motorunun dizininde değilse hiç kimse sitenizi bulamaz.
- Sıralama – Google’a bir şey yazdığınız zaman arama sonuçlarında en alakalı siteler görünürler. Bu sonuçlar kullanıcı konumu, dil, deneyim vb. gibi birçok faktöre dayanmaktadır.
Sıralamayı etkileyen birçok faktör vardır. Alaka düzeyi ise en önemli ve en kritik durumdur. Örneğin, Ayhan Karaman yazarsanız, Ayhan Karaman sitesine ait web sayfaları, söz konusu anahtar kelimeyle alakalı oldukları için organik olarak görünürler.
Bununla birlikte sayfa yükleme süresinin son kullanıcı için hızlı olduğundan da emin olmanız gerekir. Google ayrıca, bir kullanıcının sitede ne kadar kaldığını ve hemen çıkma oranı gibi faktörleri dikkate almaktadır. Bu açıdan çok yönlü düşünmeniz gerekmektedir.
Dil ve konum da sıralamada hayati bir rol oynar. Örneğin, Almanya’da arama yaparsanız sonuçlar Türkiye’deki sonuçlardan farklı olacaktır. Bunun nedeni, Google’ın farklı sayfaları farklı zamanlarda tarayan farklı botlara sahip olması ve aynı zamanda Google dizininin sürekli olarak güncellenmesidir.
Ayrıntılı olarak belirtmek gerekirse İstanbul’da kafeler diye arama yaparsanız gördüğünüz sonuçlar ile Ankara’da kafeler için arama yapacağınız sonuçlar birbirine göre farklılık gösterecektir.
Özetlemek gerekirse, Google sıralamasında en önemli faktör alaka düzeyi, kullanıcı deneyimi, dil ve konumdur.
Sonuç
Sitenizin başkalarının da yer aldığı milyonlarca sonucun arasından öne çıkmasını sağlamak için SEO çalışmaları gerçekleştirmelisiniz. Anahtar kelime yönetimi ve araştırma, site içi ve site dışı optimizasyon, link oluşturma, URL oluşturma, SEO analizi ve daha fazlası gibi konularda bilgi sahibi olmalısınız.
Özetle
Ödevinizi yapın ve potansiyel müşterilerinizin aradığı içeriği tespit edin. Harika bir site oluşturun, kullanıcılarınızın ihtiyaç duyabileceği içerikler oluşturun ve bunların paylaşılmasını kolaylaştırın. Bunu yapın ve web sitenizin trafik artışını izlemeye başlayın.