Backlink

Backlink Çeşitleri Nelerdir?

SEO alanında kendinizi geliştirmeye çalışıyorsanız muhtemelen “Backlink” kavramını defalarca duymuşsunuzdur. Bu kavram “gelen bağlantı, geri bağlantı ya da tek yönlü bağlantı” gibi isimlerle de karşınıza çıkabilir. Ancak yaygın kullanımı “link” şeklindedir.

Backlink, en basit tabiriyle bir başka web sitenin sizin sitenize yönlendirme yapmasıdır. Yani eğer herhangi bir site içeriğinin arasında “Bu siteyi de ziyaret edebilirsiniz.” diyerek sizin sitenizin linkini paylaşıyorsa, bir backlink edinirsiniz. Elbette ki backlink edinmenin tek yolu bu değildir. Diğer yolları bu kılavuzu okuduğunuzda öğrenmiş olacaksınız.

Backlinkler, arama motorları tarafından güven oyu olarak algılanmaktadır. Bunun en büyük sebebi herhangi bir yerde linkinizin paylaşılmasının sizin güvenilir olduğunuz anlamına gelmesidir. Eğer çok sayıda kaliteli backlinkiniz varsa, bu arama motorları açısından web sitenizin güvenoyunu arttırmaktadır. Arama motorları da bunu dikkate alır ve sizin güvenilir bir siteye sahip olduğunuzu varsayarak sıralamanızı olumlu yönde etkiler.

SEO alanında ne kadar yenilik yapılırsa yapılsın, backlink stratejisi daima etkili olacaktır. Üstelik SEO alanındaki mihenk taşlarından biri olan bu strateji, güvenilirlik imajına ek olarak farklı avantajlar da sağlamaktadır.

Backlink stratejisini uygulamak ve beraberinde gelen fırsatlardan yararlanmak istiyorsanız takip etmeniz gereken birkaç adım bulunmaktadır:

  • Öncelikle size link verebilecek ve yüksek kalite standartlarına sahip birkaç web sitesi ile anlaşmanız gerekir.
  • Ne tarz içeriklerde sizin linkinizin olmasını istediğinizi belirlemelisiniz.
  • Linkinizdeki görünür metni, anahtar kelimelerinize uygun bir şekilde belirlemelisiniz.

Bu adımları gerçekleştirdikten sonra geri bağlantılara yani backlinklere sahip olabilirsiniz. Böylece arama sıralamalarınız yükselecek ve güvenilirliğiniz artacaktır.

Farklı durumlar için bir diğerinden daha faydalı olabilecek link çeşitleri mevcuttur. Bunu duyduktan sonra “Backlink çeşitleri nelerdir?” sorusu aklınıza düşebilir. Bu yazıda backlink çeşitleri ile ilgili bilmeniz gereken her şeye ulaşabilirsiniz.

Misafir Yazarlık (Guest Blogging) Linkleri

Backlink Çeşitleri Nelerdir.

Dijital dünyadaki başarılarınızı arttırmayı kendinize hedef edindiyseniz, zaman zaman farklı stratejilere ihtiyacınız olabilir. Böyle zamanlarda misafir yazarlık adını verdiğimiz strateji sizin için ideal bir alternatif olabilir. Bu strateji hem sektördeki kişilerle yakınlık kurmak hem de site içi ziyaretçi trafiğini arttırmak için sık sık tercih edilir.

Bahsettiğimiz avantajları ve çok daha fazlasını elde etmek için bir başka web sitesine içerik oluşturup orada yayınladığınızda misafir yazarlık işlemi yapmış olursunuz. Bunu yaparken yayınlayacağınız içeriğe kendi linkinizi yerleştirdiğinizde backlink edinme fırsatı da yakalamış olursunuz. Üstelik yüksek kaliteye sahip bir içerik yayınladığınız zaman, kendi web siteniz için etkili bir tanıtım da yapabileceksiniz.

Misafir yazarlık içeriklerini üretirken hesaba katmanız gereken birkaç nokta bulunmaktadır:

  • Ürettiğiniz içeriği kendi sitenizde de yayınlar mıydınız?
  • İçeriğin biçimini düzgün bir şekilde düzenlediniz mi?
  • İçeriğe ekleyeceğiniz link doğrudan web sitenize mi yönleniyor yoksa web sitenizle ilgili olan diğer içeriklere mi?
  • İçeriği paylaştığınız web sitesinin itibarı yeterince yüksek mi?

Yukarıda listelenmiş olan sorulara vereceğiniz cevaplar linkten elde edeceğiniz verimi büyük oranda etkileyecektir. Eğer bütün cevaplarınız olumlu yöndeyse misafir yazarlık linkleri web sitenizi tanıtmaya yarayacak iyi bir araç olabilir.

Editoryal Linkler

Google üzerinde en büyük otoriteye sahip olan linkler, editoryal linklerdir. Bu türdeki linkler sitenin sahibi tarafından yerleştirilir ve var olan otoritenin diğer siteye de aktarılmasını sağlar. Örneğin; iyi içerikleri sunmayı hedefleyen bir web yöneticisi alanında iyi olduğunu düşündüğü bir siteye okuyucularını yönlendirebilir. Editoryal linkler hakkında şunları bilmelisiniz:

Bu backlink türünde bağlantıyı sağlayan kişi, arama motorları algoritması hakkında bir strateji ile hareket etmez.
Tamamen editoryal amaçlarla okuyucularına en iyi deneyimleri sunabilmek için linkler verir.
İtibar değeri oldukça yüksek bir backlink türüdür.
Eğer bir web sitesi sizlere editoryal link veriyorsa büyük ihtimalle kaliteli içeriklere sahipsinizdir.

Tüm bu nedenlerden dolayı kaliteli içerikler üretmeniz gerekir. Çünkü böylece editoryal bir link kazanma şansınızı arttırırsınız.

Nofollow Linkler

Bir sitenin sizlere link vermesi, o sitenin sizin içeriğinize kefil olduğu anlamına geldiğini zaten biliyorsunuz.  Ancak bazı durumlarda linki aldığınız site sizin için yeterli standartlara sahip olmayabilir. Bu gibi durumlarda bu sitenin size kefil olmamasını tercih etmelisiniz. Çünkü bu durum, sizin de itibarınızı zedeleyecektir. Ancak yine de backlink almak istiyorsanız, en uygun link türü nofollow linklerdir. Bu link türü ile ilgili aşağıdaki noktaları bilmeniz gerekir:

Nofollow linkler backlink kodunun sonuna eklenen “rel= “nofollow” kodu ile çalışırlar.
Google ve benzeri arama motorları bu linkin kaynağını takip etmezler.
Nofollow türündeki bir link “<a href=”https://www.damlakaraman.com/” rel=”nofollow”>link metni</a> ” şeklinde gözükür.

Kaynağı takip edilmeyen linkler PageRank değerinize herhangi bir şekilde etki etmemektedir. Dolayısıyla arama motorlarında oluşacak olan sıralamalarda sizi yukarı taşımayı sağlamazlar. Fakat Google, 2019 senesinde bu link türü için birtakım gelişmelerin var olduğunu duyurmuştur. Bu gelişmelerin ardından nofollow linkler daha güvenli bir hale gelmiştir.

Dofollow Linkler

Bu link türü nofollow linklerin aksine PageRank değerine etki edebilmektedir. Yani web siteniz size link veren sitenin PageRank değerinden yararlanır. Bu nedenle nofollow linklerden daha etkilidirler. Dofollow linkler ile ilgili bilmeniz gerekenler şunlardır:

  • Dofollow linkler, aynı zamanda güven verici linkler olarak da bilinirler.
  • Dofollow linkler de yine nofollow gibi backlink kodunun sonuna eklenen rel=”dofollow” kodu ile aktif olurlar.
  • Dofollow linkler ise “<a href=”https://www.damlakaraman.com/”rel=”dofollow”>link metni</a>” şekilde gözükür.

Web siteniz için linkler alırken dofollow ve nofollow türlerindeki linkler arasında bir denge kurmanız gerekmektedir. Bu linklerden birinin diğerinden çok daha baskın olması spam olarak algılanmanızı sağlayabilir.

Sponsorlu veya Ücretli Linkler

Eğer web sitenizdeki bir içeriğin ya da markanızın bir parçası olan ürünlerin tanıtımını yapmak istiyorsanız çeşitli stratejileri deneyebilirsiniz. Sponsorlu iş birlikleri yapmak da bu stratejiler arasında yer almaktadır. Bir internet fenomenine ya da prestijli web sitelerine belirli miktarda ödeme yaparak sizin içeriğinizi veyahut ürününüzü tanıtmasını sağlayabilirsiniz. Elbette ki bu her zaman ödeme yöntemi ile gerçekleşmez. Bazen bu tanıtımı yaptırabilmek adına iş birliği yapacağınız kişi ya da kurumlara hediye de gönderebilirsiniz. Bu durumlarda da sponsorlu ya da ücretli bir link edinmiş olursunuz.

Bu konuda bilmeniz gereken önemli bir nokta bulunmaktadır. Google’ı bilgilendirmeden sponsorlu ya da ücretli bir link edindiyseniz Google yönetmeliğini ihlal edersiniz. Bu durumda web siteniz ve arama sıralamalarındaki sonucunuz olumsuz yönde etkilenecektir. Bu nedenle Google’ı da bilgilendirmek adına backlink kodunuza rel=”sponsored” ibaresini eklemelisiniz. Bu türdeki linkler şu şekilde görülür:

<a href=”https://www.damlakaraman.com/” rel=”sponsored”>link metni</a>

UGC Linkler

UGC’nin anlamı “kullanıcı tarafından oluşturulan içerikler” anlamına gelmektedir. Yani bu linkler aslında okuyucular tarafından oluşturulur. 2019 senesine kadar böyle bir link türü bulunmamaktaydı. Ancak Google, yönetmeliğinde yaptığı değişikliklerin ardından UGC linkleri de backlink türlerinin arasına aldı.

UGC linkler bir okuyucunun çeşitli forumlarda ya da web sitelerinin yorumlar kısmında paylaştığı linklerdir. Bunu daha iyi kavrayabilmek adına şu şekilde düşünebilirsiniz. Farz edelim ki siz çizgi roman incelemeleri yazan bir web sitesine sahipsiniz. Okuyucularınızdan biri de çizgi romanlar hakkında tartışmaların yapıldığı bir forumun üyesi olsun. Bu okuyucu bu forumdaki bir içeriğe “Bu konu hakkında bu sitede yazılmış bir yazı mevcut.” Şeklinde yorum yaparak sizin içeriğinizin linkini paylaşabilir. Bu durumda siz de UGC linki edinmiş olursunuz. Bu linkler ise şu şekilde gözükmektedir:

<a href=”https://www.damlakaraman.com/” rel=”ugc”>link metni</a>

Yüksek İtibara Sahip Linkler

Yüksek itibara sahip linkler adından da anlaşılacağı gibi Google tarafından daha çok değer verilen linklerdir. Eğer Google’ın güvendiği ve kalitesini onayladığı bir web sitesinden link aldıysanız, bu linkin itibarı yüksektir. Sizin de çok rahat bir şekilde tahmin edebileceğiniz gibi, bu türdeki linkler diğerlerine kıyasla çok daha etkili sonuçlar vermektedir. Bu nedenle bir link almadan önce size link veren sitenin otorite değeri hakkında analizler yapabilirsiniz.

Bir web sitenin otoritesini ölçmek için yapabileceğiniz birkaç şey var. Daha önceden Google tarafından belirlenen PageRank değerleri herkese açık bir metrikti ve otorite ölçmeyi sağlayan en kesin yöntem de buydu. Fakat 2016 senesinde gelen güncellemeler ile beraber bu durum ortadan kalktı. Şu an deneyebileceğiniz yöntemler ise şunlardır:

  • Sitelerin otoritesini ölçebilmenizi sağladığını iddia eden birkaç yazılıma ulaşarak bunları kullanabilirsiniz. Ancak bu işlemi gerçekleştirirken Google ile birebir aynı değeri veremeyeceklerini unutmayın.
  • Kendi kriterlerinizi göz önünde bulundurarak web siteleri hakkında yorumlar yapabilirsiniz. Böylece herhangi bir sitenin sizlere yüksek itibara sahip bir link verip veremeyeceği hakkında da fikir üretebilirsiniz.

Bu yöntemleri otoritesi olmayan web sitelerini tespit etmek için de kullanabilirsiniz. Böylece link edinme aşamasında o sitelerden kaçınmanız da daha kolay olacaktır.

Zararlı Linkler

Zararlı Linkler

Backlink kullanmak sizlere pek çok alanda avantaj sağlamaktadır. Bu avantajların en önemli olanları ise şunlardır:

  • Web sitenizin değerini arttırır
  • Sizlere bol miktarda ziyaretçi trafiği sağlar
  • Arama motorlarındaki sıralamanızı yükseltir.

SEO alanında çalışmalar yapan kişiler genellikle yukarıdaki amaçlar için backlink edinmeyi tercih eder. Ancak yanlış şekilde kullanılan ya da zararlı olan linkler bütün bu alanlarda olumsuz sonuçlar getirebilir. Bu tarz etkileri olan linkler, zararlı ya da doğal olmayan linkler olarak anılmaktadır. Bahsettiğimiz olumsuz etkilerden bazıları ise şunlardır:

  • Web sitenizin itibarı düşebilir.
  • Google ve diğer arama motorları web sitenizi güvenilmez olarak algılayabilir.
  • Arama sonuçlarındaki sıralamanız düşebilir.
  • Ziyaretçi sayınızda düşmeler yaşanabilir.

Bu tarz etkiler genellikle güvenmemeniz gereken bir siteden link aldığınızda ortaya çıkar. Bunun yanı sıra farklı zararlı backlink türleri de bulunmaktadır. Dilerseniz bu türlere göz atalım.

Spam Olarak Algılanabilecek Linkler

Spam olabilecek linkleri daha kolay algılayabilmek adına UGC linklerin neler olduğunu hatırlayabilirsiniz. UGC linklerin miktarı abartıldığında Google bu durumu spam olarak algılayabilir. Örneğin; eğer sahte profiller oluşturup çok sık bir şekilde kendi linkinizi paylaşıyorsanız bu Google tarafından algılanır. Spam olarak görülen bu durum ise size pek çok olumsuz etki sağlar. O yüzden hem çok sık tekrarlanan UGC linklerinden hem de diğer spam çeşitlerinden uzak durmanız web sitenizin itibarı için çok daha iyi olacaktır.

İçerikle Alakası Olmayan Bağlantılar

Backlink alırken dikkat edilmesi gereken en önemli noktalardan biri de linkin yerleştiği içerik ile sizin içeriğiniz arasında bir ilişkinin var olmasıdır. Çünkü eğer sizinle alakası olmayan bir web sitesinden link aldıysanız, dünyanın en iyi içeriğini oluşturmuş olsanız bile bu linkin yararından çok zararı olacaktır. Örneğin; tatlı tarifleri paylaştığınız bir web siteniz varsa, evcil hayvanlar hakkında içerik üreten bir siteden link almanız zararlıdır. Üstelik bu durum Google tarafından manipülasyon olarak algılanabilir ve arama motorlarındaki sıralamanız düşebilir.

Kötü Niyetli Bağlantılar

Web siteniz için olumsuz sonuçlar doğurabilecek linklere sahip olmanız her zaman sizden kaynaklı olarak gerçekleşmez. Bazı durumlarda size zarar vermek isteyen rakipleriniz de zararlı backlink edinmenizi sağlayabilir.

Örneğin; web sitenizin itibarını zedelemek isteyen bir rakibiniz yasadışı olan bir siteye sizin linkinizi ekleyebilir. Bu durumda da tahmin edebileceğiniz üzere siteniz olumsuz etkilerle karşılaşır.

Bu tarz bir kötü niyetli eylemi önceden ön görebilmeniz elbette ki pek mümkün değildir. Ancak yine de şu yöntemleri deneyebilirsiniz:

  • Web sitenize ait istatistikleri düzenli bir şekilde analiz ederek bu durumun önüne geçmeye çalışabilirsiniz.
  • Eğer istatistiklerinizde aniden yaşanan yükselmeler ya da düşmeler fark ediyorsanız, bu konuda önlemler alabilirsiniz.
  • Ayrıca çeşitli backlink denetleme araçlarından da bu konuda destek alabilirsiniz.

Ek olarak bu durumun önüne geçebilmek için rakiplerinizle kötü ilişkiler kurmaktan da kaçınabilirsiniz.

Etkili Backlink Kullanımı

SEO alanında başarılı olmak istiyorsanız backlinklerden yararlanmak sizin için hayati seviyede önem taşıyacaktır. Ancak şunu aklınızda tutmanız gerekiyor; çok sayıda backlink almak çok sayıda avantaj elde edebileceğiniz anlamına gelmez. Bir backlink edinmeden önce pek çok kriteri hesaba katmanız gerekir. Örneğin;

  • Size link verecek olan sitenin kalitesi
  • İçeriğinizle olan ilgisi
  • Tercih ettiğiniz backlink türü gibi kriterler sizin için oldukça önemli olacaktır.

Bağlantı türlerinin pek çoğu sizleri başarıya giden basamaklarda bir adım ileriye taşıyabilecek niteliklere sahiptir. Ancak bu adımları dikkatli atmanız ve zararlı bağlantılardan uzak kalmanız gerekir. Eğer backlinklerinizi yönetebilmek için gereken donanıma sahip olmadığınızı düşünüyorsanız bu konuda uzman olan kişiler ile birlikte çalışabilirsiniz.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu