İnternet artık her işimizi sanal olarak halledebilmemizi sağlayan çok önemli bir araç konumunda. Başta E-Ticaret olmak üzere birçok alanda hayatımızı kolaylaştıran internet dünyasında, bir işletme veya blog sitesi olarak yer almayı istiyorsanız, çeşitli kriterlere cevap oluşturmanız gerekmektedir. Nitekim dijital dünyada diğer web siteleri ile rekabet etmek ve onlara nazaran arama motoru sonuçlarında yer almak oldukça önemli.
Bunu sağlamak adına web siteleri arama motorlarına uyum sağlama adına birçok çalışmada bulunur. Tüm bu çalışmaların tamamı sektör içerisinde SEO çalışması olarak nitelendirilmektedir. İster bir blog sayfası ister kurumsal bir marka olsun, SEO çalışmaları hemen hemen her web sitesi için gereklidir.
Google gibi arama motorları, internetin daha iyi bir hale gelmesi için çok çabalamaktadır. Aslında tüm SEO kuralları, arama motoru kullanıcılarının aradıklarını daha iyi bir şekilde bulması için getirilmiştir. Kullanıcı deneyimini geliştirmek için arama motorlarının koyduğu kurallara uymak, arama motorlarının sitenizi sevmesini sağlar. Siteniz sevildiğinde ise arama motorlarında üst sıralara çıkabilirsiniz. Her şey bu kadar basit!
Peki sitenizin kalitesini üst seviyede tutmanıza yardımcı olabilecek en etkin SEO çalışmalarını nasıl gerçekleştirebilirsiniz? SEO çalışmalarında birçok kriter söz konusudur ancak hiç kuşkusuz ki backlink bu anlamda başı çeken bir kriterdir. Backlink ihtiyacınızı daha somut bir şekilde anlayabilmeniz adına bu yazımda, backlinkin SEO için öneminden bahsedeceğim. Hazırsanız, başlıyorum!
İçindekiler
Backlink Nedir?
Yazının detaylarına girmeden önce backlinkin ne olduğuna ve nasıl geliştiğine kısa bir şekilde değinmek istiyorum.
Arama motorları henüz emekleme dönemindeyken, internette bulmak istediğiniz konular anahtar kelime eşleşmeleri sayesinde arama sonuçlarında yer alıyordu. Eğer aradığınız kelime, internet sitelerindeki kelimelerle eşleşiyorsa aradığınızı buldunuz anlamına geliyordu fakat bu o kadar etkili bir yöntem değildi. Çünkü site sahiplerinin bu yöntemi suistimal etmeleri aşırı kolaydı.
Gereksiz ve aşırı anahtar kelime kullanan siteler, arama motorlarında daha üst sıralarda yer alıyordu. Bugün hala bu yöntemin kullanıldığını bir düşünün, internette vakit geçirmek hiç de keyifli olmazdı.
Neyse ki Google, 98 yılında PageRank isimli yeni bir yöntem geliştirdi. Bu yöntemle anahtar kelime eşleşmeleri yönteminin çok daha üzerine çıkıldı ve internet daha iyi bir yer haline geldi. PageRank mantığına göre her sitenin bir popülerlik puanı bulunuyor. Bu puanın geliştirilmesinde ise temel kriter; evet doğru bildiniz, Backlinkler!
Backlink bir web sitesinden başka bir web sitesine verilen bağlantıdır. Bunları web siteleri arasında kurulmuş köprüler olarak hayal edebiliriz. Her site bağlantıda olduğu diğer siteler aracılığıyla bir popülerlik kazanır. Popüler bir site düşük puanlı bir siteye backlink sağlarsa, bu düşük puanlı sitenin puanının gelişmesini sağlar. İnternetteki bu bağlantıları bir resme dönüştürecek olsaydık ortaya şöyle bir tablo çıkardı:
Bu görseldeki her nokta bir web sitesini temsil eder. Aradaki bağlantılar ise backlinklerdir. İçindeki her bileşenin birbirleriyle etkileşim halinde olmasından ötürü internet canlı bir organizma gibidir.
Backlink Çeşitleri
Google tarafından okunan her bağlantı aynı ağırlıkta değildir. Backlinklerin daha iyi çalışması için 4 çeşit geliştirilmiştir. Bunlar nofollow, dofollow, ugc ve sponsored backlinklerdir. Sitenizin backlink verilen sayfayla olan ilişkisini Google’a bildirmek isteyebilirsiniz. Bunu yapmak için backlink kodlarında “rel” özelliği ile backlink çeşitlerini belirtmelisiniz.
Nofollow
Bu tip backlinklerin site popülerliğine bir etkisi yoktur. Google bu bağlantıları takip etmez. Özellikle SEO’nuzu etkilememesi gereken durumlarda bu tip backlink etiketlemesini kullanmalısınız. Bu sayede sitenizin puanı, alakanız olmayan, belki de kötü amaçlı veya düşük puanlı sitelerden etkilenmemiş olur. Aynı zamanda sitenizin iç linklemesinde de bu bağlantı türü kullanılmalıdır. Nofollow bağlantısı şu şekilde etiketlenir:
- <a href=”http://orneksite.com” rel=”nofollow”> Örnek Site </a>
Dofollow
Dofollow bağlantıları, backlink mekanizmasının temelini oluşturur. Özel olarak etiketlenmediği takdirde tüm bağlantılar dofollow’dur. Popüler ve referans olmak istediğiniz internet sitelerine bu bağlantıyı kullanabilirsiniz. Aynı özelliklere sahip bir web sitesinden, sitenize verilen bağlantılarda dofollow bağlantıları talep edebilirsiniz. Dofollow bağlantısı ayrı bir etiketleme gerektirmeden bu şekilde kullanılır:
- <a href=”http://orneksite.com”> Örnek Site </a>
Ugc
“User Genarated Content” anlamına gelen Ugc bağlantıları site kullanıcılarının verdiği linkleri etiketlemek için kullanılır. Forum ve sözlük kullanıcılarının içerik ürettiği internet sitelerinde en çok kullanılan backlink etiketleme türüdür. Aynı zamanda sitenizin yorum kısımlarında kullanıcıların link vermesi durumunda kullanılmalıdır. Bu backlink için nofollow kullanılabilse de Google tarafından Ugc kullanılması tavsiye edilmektedir. Ugc backlink işaretleme böyle kullanılır:
- <a href=”http://orneksite.com” rel=”ugc”> Örnek Site </a>
Sponsored
Backlink almanın yollarından biri popüler internet sitelerine reklam vermektir. Fakat Google backlinkin adil bir şekilde kullanılmasını talep eder. Bu yüzden reklam vererek aldığınız dofollow linklerini tespit ederse sitenizin puanını düşürebilir. Eğer aynı siteden birçok dofollow backlinki alakasız sitelere veriliyorsa Google botları bunu tespit eder. Ve bu hem link veren hem link verilen sitenin puanını düşürür. Bunun olmaması için ücretli backlinklerde “sponsored” etiketini kullanmanızı tavsiye ederim. Sponsored etiketlemesi şu şekilde yapılmalıdır:
- <a href=”http://orneksite.com” rel=”sponsored”> Örnek Site </a>
Backlink Almak Neden Önemlidir?
Popüler ve güçlü web sitelerinden çok sayıda backlink almak SEO açısından oldukça önemlidir. Google bir web sitesinin popülerliğini ve arama sonuçlarında çıkma oranını buna göre belirlemektedir.
Backlink almadan da bir web sitesini popüler hale getirmek mümkündür. Eğer niş bir ürün veya içerik sağlıyorsanız, kullanıcılar zorunlu olarak sizi tercih edecektir. Buna benzer organik bir trafik akışı sitenizin gelişmesi için çoğu zaman yeterlidir. Kaliteli içerik ürettiğiniz ve sosyal olduğunuz sürece zaman içinde zaten birçok backlink almış olursunuz.
Eğer hızlı sonuçlar elde etmek istiyorsanız, sitenizin kullanım artışı yeterli düzeyde değilse abartmadan backlink almak için çabalayabilirsiniz. Abartmadan dememin sebebi, Google’ın abartılı backlink hareketlerini kötü niyetli olarak görebilmesidir. Dozunda backlink kullanımı ile sitenizin popülerliğini sağlam adımlarla garantileyebilirsiniz. En sevdiğim 3 backlink alma yöntemini aşağıdaki başlıktan inceleyebilirsiniz.
Backlink Nasıl Alınır?
Backlinklerin doğal olarak gelişmesi çoğu zaman en iyi yöntemdir ama biraz çaba harcayarak ve doğal akışı bozmadan sitenize fayda sağlamak en doğal hakkınız. Unutmayın ki yalnız ölü balıklar akıntıyı takip eder. Birazdan açıklayacağım en sevdiğim 3 backlink alma yöntemi haricinde verebileceğim en büyük tavsiye şudur: Backlink çalışma mantığını tamamen anladığınıza emin olun ve web sitenizi geliştirirken backlink konusu her zaman aklınızda bulunsun ve bu doğrultuda adımlar atın.
-
Sarı Sayfalar
Yerel bir işletmeyseniz sitenizi çeşitli sarı sayfa gibi çalışan internet sitelerinde yayınlamanız SEO açısından büyük bir artı puan kazandırır. Bu sayfalarda işletmenizi tanıtmak hem oldukça kolaydır, hem de sağlam bir backlink almış olursunuz. Bunun için Google, Yandex, Foursquare ve Zomato gibi sitelerde hesap oluşturmalısınız.
-
Karşılıklı Backlink
Sizin kadar ya da sizden daha popüler web siteleriyle anlaşarak birbirinize backlink verebilirsiniz. Bu yöntemi fazla kullanmak sıkıntı yaratabilir ve sitenizin kalitesini düşürebilir. En önemli kriteriniz içerikleriniz kalitesi olmalı. Bunu sağladığınız sürece backlink alın veya almayın illa ki geniş kitlelere ulaşırsınız.
-
Haber Siteleri
Haber siteleri internet kullanımının büyük bir yüzdesini oluştururlar. Çok fazla kişiye ulaştıkları için güvenilir bir haber sitesinden backlink aldığınızda PageRank puanınız oldukça yükselecektir. Bunu sağlamak için işletmeler için ücretli haber bültenlerine kaydolabilir veya organik bir şekilde haber sitelerinin, sitenizdeki içerikleri kullanmasını sağlayabilirsiniz. Bunun yolu en güncel haberleri ilk sizin oluşturmanızdan ve özgün içerikler bulmanızdan geçmektedir.
Artık backlinkin SEO için neden önemli olduğunu biliyorsunuz. Bununla birlikte backlink çeşitlerini ve kullanım örneklerini de öğrendiniz. Artık bu konuda uzman sayılırsınız. Daha çok backlink fırsatı elde etmek için linkteki yazımı incelemenizi öneririm. SEO hakkında daha detaylı bilgilere ulaşmak için diğer içeriklerimi incelemeyi unutmayın.