SEO

Teknik SEO Denetiminin En Önemli 12 Elementi

Popüler inanışın aksine teknik SEO temellerini öğrendiğiniz zaman çok zorlayıcı değildir. Belki şimdiye kadar birkaç taktik kullanmış olmanıza rağmen bunun farkında dahi olmayabilirsiniz.

Ancak, bir sitenin teknik açıdan düzgün bir şekilde çalıştığından emin olmak oldukça önemlidir. Tamamen mükemmel bir siteden söz etmek mümkün değildir. Çünkü her sitenin kendine özgü geliştirilme yönleri bulunmaktadır. Önemli olan bunların nasıl tespit edileceği konusunda bilgi edinmektedir.

Örnek vermek gerekirse, yapılan bir araştırmada sitelerin yüzde 80’ninden fazlası 4xx kırık link hatalarına sahip olmuştur. SEMRush tarafından yapılan araştırmada yer alan sitelerin yüzde 65’inde kopya içerik saptanmıştır.

Her zaman olduğu gibi sitenizin çok daha iyi bir sıralamaya sahip olmasını, fazla trafik almasını ve daha fazla dönüşüm elde etmesini isteyebilirsiniz. Teknik SEO var olan tüm hataları tespit edip bunları düzeltmek anlamına gelmektedir. Aşağıda yer alan 12 teknik SEO elementini göz önünde bulundurarak sitenizi en iyi şekilde optimize edebilirsiniz.

Teknik SEO Denetimi

Tarama raporu ile tarama hatalarını tanımlamak

Sitenizde yapmanız gereken ilk şey bir tarama raporu oluşturmaktır. Bir tarama raporu veya site denetimi site hataları konusunda size en önemli izlenimleri sunmaya yarayacaktır.

Bu raporu oluşturduğunuz zaman kopya içerik, düşük sayfa hızı veya eksik H1 ve H2 etiketi en önemli teknik SEO problemlerini saptayabilirsiniz.

Çeşitli araçlardan faydalanarak site denetimlerini otomatik olarak oluşturabilirsiniz. Böylece hataları ve uyarıları çok daha rahat bir biçimde takip etmeyi başarabilirsiniz. Bu denetimleri ve rapor oluşturma işlemini aylık periyotlarla gerçekleştirmeli ve sitenizi optimize etmeye devam etmelisiniz.

HTTPS durum kodlarını kontrol etmek

HTTP’den HTTPS’ye geçmek artık arama motorlarında yer almak için bir zorunluluktur. Bir şekilde sitenizi HTTPS protokolüne taşımazsanız kullanıcılar veya arama motorları sitenizi ziyaret etmek istemeyeceklerdir. Sitenizde bunun kurulumunu yapsanız bile doğru yapılanma söz konusu değilse sitenizi ziyaret eden kullanıcılar 4xx ve 5xx hata kodlarıyla karşı karşıya kalabilecektir.

SEMRush tarafından gerçekleştirilen sıralama faktörleri araştırmasına göre HTTPS artık eskisinden çok daha güçlü olmakla beraber sitenizin sıralamasını doğrudan etkileyebilme potansiyeline sahiptir.

Bu nedenle sitenizi HTTPS protokolüne taşıdığınızdan emin olmalısınız. Bunun için taşıma işlemini gerçekleştirirken elinizin altında bir kontrol listesinin olduğundan emin olmalısınız.

Daha sonra ise sitenizde yer alan durum kodu hatalarını gözden geçirmelisiniz. Sitenizin tarama raporları size 404 hataları dahil olmak üzere çeşitli URL hatalarını gösterecektir. Bu hataların yer aldığı listeye dilerseniz Google Search Console üzerinden de erişebilirsiniz. Google Search Console hesabınızda yer alan hata listesinin her zaman boş olduğundan emin olmalısınız. Burada yer alan hataları hızlı bir biçimde çözmelisiniz.

Son olarak kullandığınız SSL sertifikasının doğruluğundan emin olmalısınız. Bunun için SEMrush gibi çeşitli hizmetlerin denetim araçlarından faydalanabilirsiniz.

XML site haritası durumunu kontrol etmek

XML site haritası Google ve diğer arama motoru tarayıcıları için bir harita görevi görmektedir. Bir diğer ifadeyle tarayıcıların sayfalarınızı bulmasına yardımcı olmakta ve onların doğru bir biçimde sıralanmasını sağlamaktadır.

Sitenizde yer alan XML site haritasının birkaç önemli niteliğe sahip olduğundan emin olmalısınız:

Site haritanız XML belgesinde doğru bir biçimde yapılandırılmış olmalıdır.
Site haritası XML site haritası protokolünü doğru bir biçimde takip etmelidir.
Site haritasında sitede yer alan tüm güncellenmiş sayfalar olmak zorundadır.
Site haritasını Google Search Console mülkünüze eklemiş olmalısınız.

XML site haritasını Google’a nasıl gönderirsiniz?

Google hesabınız ile Google Search Console servisine giriş yaptıktan sonra burada yer alan site haritası vasıtasıyla site haritanızı Google’a gönderebilirsiniz. Bununla birlikte site haritanızı robots.txt dosyası içerisinde dilediğiniz yere ekleyebilirsiniz.

XML site haritasında yer alan her URL’nin 200 durum koduyla cevap verdiğinden emin olmalı ve standartlaştırma konusuna dikkat etmelisiniz. Sitenizde yer alan kopya ve kayıp sayfalar için tarama bütçesi harcamamaya çalışmalısınız.

Site yüklenme süresini kontrol etmek

Sitenizin yüklenme süresi teknik SEO değerleri açısından kontrol edilmesi gereken bir diğer önemli faktördür. SEMrush üzerinden elde edilebilecek teknik SEO hata raporlarına göre sitelerin yaklaşık yüzde 23’ü yavaş sayfa hızı problemlerine sahiptir.

Site hızı tamamen kullanıcı deneyimiyle ilgili bir durumdur. Site hızı aynı zamanda arama motorlarının sıralama için kullandıkları diğer değerleri de etkilemektedir. Buna özellikle hemen çıkma oranı ve sitede geçirilen süre dahildir.

Sitenin yüklenme hızı öğrenmek istiyorsanız Google’ın PageSpeed Inisghts aracından faydalanabilirsiniz. Burada sadece site adresinizi girerek Google’ın gerekli kontrolleri yapmasını sağlayabilirsiniz.

Bu araç üzerinden masaüstü ve mobil olmak üzere iki farklı değer grubu hakkında bilgi edinebilirsiniz.

Google artık mobil öncelikli indeksleme yöntemine geçiş yaptığı için mobil site hızı oldukça önemlidir. İdeal olan sayfa hızı 3 saniye şeklindedir. Mobil ve masaüstü fark etmeksizin sitenizin 3 saniyede açılmasını sağlamalısınız. Daha iyi sıralamalar elde etmek istiyorsanız sitenizin yüklenme süresini düşürmelisiniz.

Sitenizin mobil dostu olduğundan emin olmak

Siteniz teknik SEO durumunu geliştirmek ve arama motoru sıralamasını iyileştirmek için mobil dostu olmalıdır. Bunu Google’ın mobil dostu test aracıyla kolayca test edebilirsiniz. Sitenizi eklemeniz ve daha sonra taramayı gerçekleştirerek sitenizin mobil dostu olup olmadığını öğrenebilirsiniz.

Dilerseniz elde ettiğiniz sonuçları Google’a gönderebilir ve sitenizin performansı konusunda onları bilgilendirmeyi başarabilirsiniz.

Sitenizin mobil dostu olmasını sağlamak istiyorsanız aşağıdakilere dikkat edebilirsiniz:

Font boyutunun yükseltilmesi
YouTube videolarının gömülü olarak eklenmesi
Görsellerin sıkıştırılması
AMP kullanılması

Anahtar kelime tekrarlarını denetlemek

Aynı anahtar kelimeleri tekrar tekrar kullanmak arama motorlarının kafasının karışmasına neden olacaktır. Örneğin, aynı anahtar kelimeyi hedefleyen iki farklı sayfaya sahipseniz Google hangisinin en iyisi olduğuna karar vermeye çalışacaktır. Bu durum sayfalarınızın tıklanma oranını oldukça düşürecektir.

Anahtar kelime tekrarıyla karşılaşmanızı sağlayacak en yaygın yaklaşım ana sayfayı ve alt sayfaları aynı anahtar kelime için hedeflemektir. Bu durum özellikle yerel SEO çalışmalarında sık sık karşılaşılan bir durumdur. Google Search Console servisini kullanarak sitenizin performans raporunu oluşturarak aynı anahtar kelimeyi hedefleyen sayfaları tespit edebilirsiniz. Filtrelerden yararlanarak daha kapsamlı aramalar gerçekleştirerek anahtar kelimeler hakkında daha detaylı bilgiler bulabilirsiniz.

Aynı anahtar kelimeyi hedefleyen birbirinden farklı sayfalara sahip olmanız durumunda sitenizin performansı düşecektir. Belki birkaç sayfayı birbiriyle ilişkilendirmek doğru olabilecektir ancak anahtar kelime tekrarından olabildiğince vazgeçmelisiniz.

Sitenin robots.txt dosyasını kontrol etmek

Sitenizde yer alan sayfaların indekse eklenmediğini fark ettiyseniz ilk bakmanız gereken nokta kesinlikle robots.txt dosyasıdır.

Bazı durumlarda site sahipleri yanlışlıkla bile olsa bu dosyada değişiklik yaparak arama motorlarının sayfaları indekse eklemelerine engel olabilmektedir. Bu tür bir problemle karşı karşıyaysanız mutlaka robots.txt dosyasını gözden geçirmelisiniz.

Eğer bir robots.txt denetimi gerçekleştirmek istiyorsanız bakmanız gereken ilk yer “Disallow: /” komutuna bakmaktır.

Bu komut arama motorlarına sitenizde yer alan ilgili sayfaları indekse eklememeleri gerektiği talimatını vermektedir. Gerekli kontrolleri yaparak bu tür bir hatayla karşılaşmamaya çalışmalısınız.

Google site araması gerçekleştirmek

Google’ın sitenizi nasıl dizine eklediğini kontrol etmek oldukça kolaydır. Bunun için Google’da bir site araması gerçekleştirebilirsiniz. Yapmanız gereken Google’da “site:siteadi.com” şeklinde arama gerçekleştirmektir.

Bu arama sonucunda elde edeceğiniz sonuçlar hangi sayfaların Google tarafından indekse eklendiğini size gösterecektir. Bu sonuçları birer referans olarak kullanıp sitenizde yer alan problemleri tespit edebilmeniz mümkündür. Site araması gerçekleştirdiğiniz zaman siteniz üst kısımda yer almıyorsa bu durumda Google’dan ceza aldığınızı hemen anlayabilirsiniz.

Kopya meta verileri kontrol etmek

Teknik SEO’nun bu kısmı özellikle e-ticaret siteleri ve büyük siteler için bir problemdir. Yüzlerce hatta binlerce sayfaya sahip olan sitelerde kopya meta veriler ön plana çıkabilmektedir. Aslında sitelerin yaklaşık yüzde 54’ü kopya meta verilere yani meta açıklamalara sahiptir. Buna ek olarak sitelerin yaklaşık yüzde 63’ü herhangi bir meta açıklama girmemektedir.

Benzer ürünler veya sayfalar aynı içeriğe veya meta açıklama kısmına sahip olduğu zaman kopya meta açıklama problemi ortaya çıkmaktadır.

Detaylı bir biçimde gerçekleştirilecek SEO denetimi veya oluşturulacak tarama raporu meta açıklama problemlerini saptamanıza yardımcı olacaktır. Eşsiz açıklamaları yazmak biraz zaman alabilecektir ama bu emeğinizin karşılığını alacağınızdan emin olabilirsiniz.

Meta açıklama uzunluğunu kontrol etmek

Meta açıklamalarınızı kopya içeriklere karşı kontrol ederken onların doğru uzunlukta olduğundan emin olmalısınız. Bu önemli bir sıralama faktörü değildir. Ancak SEO taktiği açısından arama motoru sonuç sayfasında tıklama oranını yükseltecektir.

Meta açıklama uzunluğunda yapılan son değişiklikler meta açıklamaların daha uzun olmasını sağlamıştır. Elinizde yer alacak ekstra karakter miktarını daha fazla anahtar kelime kullanarak veya yerel arama açısından daha uygun optimizasyonlar yaparak değerlendirebilirsiniz.

Site geneli kopya içerikleri kontrol etmek

Meta açıklamalarda yer alacak kopya içerikler kopya içerik probleminin sadece bir kısmını kapsamaktadır. Kopya içerik konusunda aynı zamanda site geneline göz atarak teknik SEO açısından anlamlı bir adım atabilirsiniz. Aktif olan sitelerin neredeyse yüzde 66’sında kopya içerik problemi bulunmaktadır.

Copyscape kopya içerikleri kontrol etmek için ideal bir araçtır. Bununla birlikte Screaming Frog, Site Bulb veya SEMrush gibi araçları kullanarak kopya içerikleri saptamaya çalışabilirsiniz.

Listenizi oluşturduktan sonra bu sayfaları gözden geçirip içerikleri yenilemeli ve kopya içerikleri ortadan kaldırmalısınız.

Kırık linkleri kontrol etmek

SEO açısından her türlü kırık link bir problemdir. Bu tür linkler tarama bütçenizi etkilemektedir ve sizin kötü kullanıcı deneyimi oluşturmaktadır. Bunun sonucunda ise arama motoru sonuç sayfasında sıralamanız düşmektedir. Bu durum sitenizde kapsamlı bir kırık link kontrolü yapmanızı gerektirmektedir.

Kırık linkleri bulabilmek için atabileceğiniz en ideal adım tarama raporunu incelemektir. Tarama raporunda bu linkler hakkında pek çok bilgi bulabilirsiniz.

Sitenizdeki kırık linkleri kontrol etmek için DrLinkCheck.com adresini kullanabilirsiniz. Basit bir biçimde sitenizin URL’sini girdikten sonra raporun oluşturulmasını bekleyebilirsiniz.

SEO denetimi gerçekleştirirken kontrol edebileceğiniz pek çok farklı teknik SEO elementi bulunmaktadır. XML site haritalarından kopya içeriklere kadar pek çok noktaya göz atmanız gerekebilecektir. Site içi ve site dışı optimizasyonları iyi yapmak istiyorsanız mutlaka kapsamlı bir denetim gerçekleştirmelisiniz.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu