GoogleSEO

Zengin Snippet Optimizasyonu: Kapsamlı Rehber

Sürekli duyduğunuz Zengin Snippet’ler (Rich Snippets) tam olarak ne demektir? Web sitenizi, bunlar için nasıl optimize edebilirsiniz? Zengin Snippet’leri aktifleştirmek, Google arama sonuçlarındaki görünürlüğünüzü arttırmak için ihtiyacınız olan tüm detayları içermektedir.

Bir zamanlar Google arama sonuçları, son derece basit ve optimize edilmesi kolay 10 adet mavi bağlantıdan oluşuyordu. Yıllar içinde hem arama yapan kullanıcıların sayısı çok hızlı bir şekilde arttı, hem de bu kullanıcıların ihtiyaçları ve merak ettikleri daha karmaşık bir hal aldı. Bu nedenle de Google, yepyeni bir kullanıcı Arayüzü kullanıma sürüldü.

Google, arama yapan kullanıcıların ihtiyaçlarına daha iyi cevap verebilmek için özel olarak tasarladığı Zengin Snippet’leri kullanıma sundu. Sonuç olarak da, 10 farklı bağlantıyı ilk sonuç sayfasında sıralamak, eskilerde kalmış yetersiz bir uygulama haline dönüştü.

Peki, zengin Snippet’ler tam olarak nedir ve ne işe yaramaktadır? SEO için neden önemlidir ve zengin Snippet’leri nasıl optimize edebilirsiniz?

Zengin (Rich) Snippet Nedir?

Zengin Snippet Nedir?

Snippet, Google’ın arama sonuçlarda kullanıcıya gösterdiği her bir sonuçtur.  Size bu olayın mantığını bir örnek vererek açıklamak istiyorum. Geçtiğimiz günlerde, iyi bir ev yapımı makarna tarifine ihtiyacım vardı ve bunu Google’da arattım. Google karşıma, normal Snippet’leri ve zengin Snippet’leri içeren bir sonuç listesi getirdi. İki Snippet arasındaki farkı örnek sonuçlar üzerinden açıklamak istiyorum.  Normal bir Snippet genellikle şu şekilde görünür:

Google’ın karşımıza getirdiği bu sonuç şu bilgileri içermektedir:

  • Mavi renkte yazılmış bir sayfa başlığı
  • Sayfa URL’si
  • Kısa bir açıklama yazısı
  • Yayın tarihi

Evet, bu web sayfasıyla ile ilgili, tüm bu klasik bilgilerin haricinde elimizde başka hiçbir veri yok. Bu tarz sonuçlara Snippet ya da normal Snippet adını veriyoruz.

Zengin Snippet ise, kullanıcıların sonuca tıklamasına sebep olacak birçok ek bilgiyi içermektedir. Benim de dikkatimi çekerek, tıklamamı sağlayan bir örneği sizinle paylaşmak istiyorum. Bir zengin Snippet, şu şekilde bir görünüme sahip olabilir:

Örnek olarak verdiğim bu Zengin Snippet ek olarak şu bilgileri bizimle paylaşmaktadır:

  • Makarna tarifinin bir fotoğrafı
  • Tarifin kullanıcılardan aldığı derecelendirme
  • Tarifin pişirme süresi

Bu Snippet türünün, normal Snippet’lere göre çok daha fazla bilgi içerdiğini sanırım net bir şekilde açıklayabildim. İşte bu yüzden, bu tarz Snippet’leri zengin olarak nitelendiriyoruz.

Sitenize ve sağladığınız içerik türlerine bağlı olarak tercih edebileceğiniz çok farklı zengin Snippet türleri vardır. Tüm bu zengin Snippet türlerini birazdan inceleyeceğiz.

Zengin Snippet’lerin SEO için Önemi Nedir?

Artık zengin Snippet’lerin ne olduğuna dair bir fikriniz olduğuna göre, onlara neden sahip olmanız gerektiğini tartışmaya başlayabiliriz.

Zengin Snippet’ler arama sonuçlarında normal Snippet’lere göre çok daha öne çıkarlar.
Daha güzel ve daha ilgi çekici göründükleri için; kullanıcılar zengin Snippet’leri gördükleri an, daha fazla bilgi elde ederler. Bu; sitenizin arama motorlarında daha görünür olmasını sağlayabilmek için kullanabileceğiniz harika bir fırsattır. Çünkü tıklama oranınız, siz daha görünür hale geldikçe artacaktır.

Zengin Snippet’lerin tüm faydaları sadece bunlarla da sınırlı değildir elbette ki. Uzun vadede zengin Snippet’ler sıralamanızı da etkileyecektir. Daha fazla kullanıcı sitenize tıkladıkça; Google, web sitenizin diğer sitelere kıyasla daha çok tercih edildiğini fark edecektir. Bu durum, Google’ın söz konusu arama için sayfanızın iyi bir kaynak olduğuna ikna olması için son derece yeterlidir.

Zengin Snippet’lerin SEO’ya Etkisi

Doğru yapılandırılmış veri işaretlemelerini kullanarak zengin Snippet’ler oluşturmanın, SEO’nuzu bazı yönlerden iyileştirebileceği genel olarak doğrudur. Ancak Google’dan John Mueller, bunun tek başına bir sıralama faktörü olmadığını şu sözleriyle ifade etmiştir:

“Genel olarak tek başına yapılandırılmış verileri kullanmak, sıralamanızın yükselmesini sağlamak için biraz zor bir yöntemdir. Bir yandan, sayfanızdaki içeriği daha iyi anlamak için yapılandırılmış verileri kullandığımız doğrudur. Ancak bu durum, yapılandırılmış verileri her zaman daha fazla sayıda kullanıcı ile paylaşacağımız ve sayfanızı daha iyi bir sırada listeleyeceğimiz anlamına gelmiyor.”

Ünlü SEO uzmanı Roger Montti ise zengin Snippet’ler hakkında şunları söylemiştir:

“Yapılandırılmış verileri, şu an için bir sıralama faktörü olarak tanımlamak mümkün değildir. Ancak buna rağmen, sayfanın konusu başta olmak üzere, diğer içerik unsurlarının kullanıcılara iletilmesine yardımcı olduğunu unutmamalıyız.”

Tüm bunlara ek olarak Martin Splitt, zengin Snippet’lerin şu an için bir sıralama faktörü olmamasının gelecekte de olmayacağı anlamanı gelmediğini açıklamıştır.

Zengin Snippet Türleri Nelerdir?

Optimize edebileceğiniz çok sayıda farklı zengin Snippet’ler olsa da, bunların büyük bir çoğunluğu belirli web sitesi türleri için geçerlidir. En sık karşılaştığımız zengin Snippet türleri şunlardır:

  1. Ürün
  2. Müzik
  3. İnceleme
  4. Etkinlik
  5. Tarif

Ürün için Zengin Snippet’ler

Ürün işaretlemeleri, belirli ürünler için gösterilirler. Aşağıdaki bilgilerden bazen birkaçını, bazen de hepsini içerebilirler:

  • Ürünün fiyatı
  • Ürünün kullanılabilirlik durumu
  • Değerlendirme puanları
  • Stok bilgisi
  • Ürüne ait diğer teknik özellikler

Müzik için Zengin Snippet’ler

Müzik ile ilgili bağlantılarda gösterilen zengin Snippet’ler şu bilgileri ve çok daha fazlasını içerebilmektedir:

  • Albüm adı
  • Çıkış tarihi
  • Müzik türü
  • Müzik şirketi
  • Yapımcı

İncelemeler için Zengin Snippet’ler

İnceleme işaretlemeleri, arama sonuçlarında bir Snippet’in altında yıldız derecelendirmesi olarak görünürler. Google, incelemeleri 5 üzerinden değerlendirir. 5 en yüksek yani en iyi, 1 ise en düşük yani en kötü puandır.

Etkinlik için Zengin Snippet’ler

Etkinlik işaretlemeleri; konser, konferans, miting, dans gösterisi gibi etkinlikler için aşağıdaki bilgiler başta olmak üzere çok daha fazlasını kullanıcıya gösterirler:

  • Etkinliğin konumu
  • Etkinliğin tarihi
  • Etkinliği saati
  • Etkinlik türüne bağlı olarak diğer bilgiler

Tarifler için Zengin Snippet’ler

Tarif işaretlemeleri, yapılandırılmış verileri web sitenize eklemenize olanak tanır. Bu avantaj sadece yemek tarifleri için geçerlidir. Tarifler için zengin Snippet’ler şu bilgileri içerebilir:

  • Kullanıcı puanlaması
  • Porsiyon başına kalori bilgisi
  • Pişirme süresi
  • Kaç kişilik olduğu

Zengin Snippet ile Karıştırılan Kavramlar

Bazı SEO uzmanları, zengin sonuç ve zengin Snippet kavramlarını birbiri yerine geçecek şekilde kullanmaktadır. Ancak zengin Snippet, zengin sonuç türlerinden yalnızca biridir.

Bu yazının konusu olmadığı için, bu konuya detaylı bir şekilde girmeyeceğim. Ancak öğrenmek isterseniz, Google’ın Arama Galerisi’nden birbirinden farklı zengin sonuç türlerine dair tüm detayları keşfedebilirsiniz.

Az önceki beş maddelik listeye ek olarak, karşınıza çıkabilecek diğer zengin sonuç türleri şunlardır:

  • Makale
  • Kitap
  • Breadcrumb (Bir sayfanın ara yüzünde kolay gezinmeyi sağlayan bir çeşit gezinti menüsü)
  • Kurumsal İletişim
  • Kurs
  • Eleştirmen incelemesi
  • İş İlanı
  • Canlı Yayın
  • Yerel İşletme
  • Soru – Cevap Sayfası
  • Sosyal Medya Hesapları

Yapılandırılmış veriler, gerçekten de arama sonuçlarınızı sıkıcı görünen bir mavi linkten; görsel olarak çarpıcı ögeler içeren zengin bir sonuca dönüştürmektedir. Ancak zengin Snippet’lerin, zengin sonuçların sadece bir türü olduğunu bir kez daha vurgulamak istiyorum.

Zengin Snippet’ler Nasıl Çalışır?

Zengin Snippetlar Nasıl Çalışır?

Yapılandırılmış veriler, belirli veri türlerini vurgulayarak, Google’ın bu verilerin bağlamını daha kolay anlamasını sağlayan bir kodlama türüdür.

Örneğin, etkili bir şekilde gitar öğrenmeyi konu alan bir Sık Sorulan Sorular (SSS) oluşturacağınızı varsayalım. Bunu yapmak için Schema.org FAQpage yapılandırılmış veri türünü kullanmanız gerekecektir.

Yapılandırılmış veriler, Google’ın gerçek verileri tam olarak anlamasına ve görüntülemesine olanak tanımaktadır. Verilere bağlam ekler ve Google’ın ihtiyaç duyduğu özelliklerin görüntülenmesini sağlar.

Bu, daha efektif bir yaklaşım benimseyebilmenize yardımcı olmaktadır. Çünkü yapay zekânın ne düşündüğünüzü anlamasını beklemek yerine, Google’a bu verileri kontrol ettikten sonra kendiniz teslim etmiş olursunuz.

Zengin Snippet’ler doğrudan bir sıralamanıza etki eden bir faktör değildir. Bu nedenle de yapılandırılmış verileri işaretlemek, sitenizi otomatik olarak SERP’lerin en üstüne taşımanızı sağlamayacaktır.

Ancak zengin Snippet’lerin şöyle bir faydası olduğunu unutmamalısınız:

Arama sonuçlarında kullanıcılara daha fazla bilgi sunacağınız için, sayfanız daha fazla tıklanma kazanmış olacaktır.

Son olarak; yerel SEO için, yapılandırılmış veri işaretlemeyi kullanarak bazı önemli faydalar elde edebilirsiniz. E-Ticaret faaliyet alanı veya belirli ürünleri olan herkes, bu şekilde yapılandırılmış verilerden yararlanabilir.

Zengin Snippet’leri Nasıl Optimize Edebilirsiniz?

Zengin Snippet’leri optimize etmek için üç adımdan oluşan şu basit listeyi takip etmelisiniz:

ilk olarak, yapılandırılmış veri işaretlemenizi oluşturmalısınız.
Ardından, hazırladığınız yapılandırılmış verileri test etmeniz gerekmektedir.
Son olarak, verilerinizi kullanıcılarınızın ve arama motorlarının hizmetine sunabilirsiniz.

Verilerinizi Oluşturun

Kullanıcıların ilgisini ilk bakışta çekecek zengin Snippet’lerin optimizasyonu için schema.org yapılandırılmış verilerini kullanarak işe başlayabilirsiniz.

Yapılandırılmış veriler, schema.org sözlüğünde zaten bulunan veri türlerine dayalı olarak; Snippet’lerinizin ihtiyaç duyacağı tüm temel bilgileri içerecek şekilde optimize etmenize yardımcı olmaktadır.

Schema.org sözlüğü nedir?

Schema.org, her şeyden önce, kelime hazinesi tam olan bir veri türleri sözlüğüne sahiptir. Bu veri türlerinin hepsi, konunuza ve sektörünüze bağlı olarak önceden tanımlanmıştır.

Google, kendi veri tabanındaki verilere dayanarak; Schema.orga’un yapılandırılmış verilerini desteklemektedir. Ayrıca sadece Google değil, tüm arama motorları bu verileri desteklemektedir. Bu nedenle schema.org’u belirli bir arama motoruna uyarlama konusunda endişe duymanıza gerek yoktur.

Schema.org’ta araştırma yapmak, optimize ettiğiniz varlıklar ve konular için doğru veri türü eşleşmesini bulabilmenize yardımcı olacaktır. Doğru veri türünü bulduğunuzda ise yapmanız gereken tek şey, işaretlemeyi kodlamaktır.

Bu amaç doğrultusunda, standart HTML yapılandırılmış verilerini veya JSON-LD yapılandırılmış verilerini kullanabilirsiniz. Ayrıca Google’ın web geliştirme sayfalarından, optimizasyon türünüze bağlı olarak ne yapmanız gerektiğini belirlemek için daha fazla bilgiye erişebilirsiniz.

Verilerinizi Test Edin

Sıradaki adımınız ise yapılandırılmış verilerinizi test etmek olacaktır. Bu verileri, Google’ın Zengin Sonuç Test Aracı (Rich Results Testing Tool) ile kontrol etmeniz önemlidir. Zengin Sonuç Test Aracı’nın önceki adı, Yapılandırılmış Veri Test Aracı (Structured Data Testing Tool) idi.

Test etme sürecinin gözünüzü korkutmasına hiç gerek yoktur, çünkü tüm süreç  oldukça basittir ve 3 kolay adımdan oluştur.

  1. Oluşturduğunuz kodu kopyalayın.
  2. Kodunuzu veya URL’nizi doğru alanlara yapıştırın.
  3. Test Koduna tıklayın.

Test sürecini tamamladıktan sonra, aracın ortaya çıkardığı hataları gözden geçirip onarmayı ihmal etmeyin.

Verilerinizi Dağıtın

Kontrol testlerinizi tamamladıktan ve her şeyin yolunda gittiğinden emin olduktan sonra, yeni verileri hem kullanıcıların hem de arama motorlarının hizmetine sunabilirsiniz.

Zengin Snippet’lerin Performansını Ölçme

Zengin Snippet’lerinizin performansını ölçmek için izleyebileceğiniz birkaç farklı yol vardır. Şimdi, bu amaçla kullanabileceğiniz en popüler birkaç araçtan bahsetmek istiyorum.

SEMRush aracı, size süreç boyunca adım adım yol göstererek eşlik etmektedir.
Ahrefs aracı ise, SERP özellikleri filtresi sayesinde, belirli SERP Snippet’leri için belirli performans kazançlarını takip edebilmenize olanak tanımaktadır.
Google Etiket Yöneticisi (Tag Manager) aracını kullanarak etiketlerinizin performansını takip edebilirsiniz. GTM etiketleri, belirli yapılandırılmış verilerle sayfaları işaretlemek için kullanılmaktadır. Ardından kendi ölçüm araçlarınızı kullanarak gerçekte nasıl performans gösterdiğinizi keşfetmek için bu raporlardan elde ettiğiniz bilgileri kullanabilirsiniz.

zengin Snippet’ler çevrimiçi görünürlüğünüzü geliştirmek için faydalanabileceğiniz harika bir yoldur. Maalesef ki bazı sektörler, bu pazarlama türüne pek de uygun değildir. Bu nedenle kendi sektörünüzde zengin Snippet fırsatlarının olup olmadığını anlamak için kapsamlı analizler yapmanızı tavsiye ediyorum.

Zengin Snippet’lerin sağladığı ayrıcalıktan faydalanmak için temelde şu iki basit adımı uygulamanız önemlidir:

Zengin Snippet’ler için stratejinizi en baştan belirlemelisiniz.
Elinizdeki veriler ile yapılandırılmış verileri doğru bir şekilde eşleştirmelisiniz.

Ayrıca, tek bir sonuca odaklanmak yerine, stratejinizi çok yönlü olacak şekilde belirlemek, bu konuda aldığınız en doğru kararlardan biri olacaktır.  Zengin Snippet’ler ile ilgili sizin eklemek istediğiniz bir şey var mı? Yorumlarda benimle paylaşmayı unutmayın.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu